Start
 

 
Konst- och litteraturkritik
 

 
Tio gyllene regler
  
 

 
Dikt och prosa  
 
 

 
Bilder   
 
 

  
Animapedagogiken
 
 

 
Biografi
 
 

 
Kontakt
 
 


 

 




Hon skapar glödande gräs



Kjerstin Dahlén-Lundgren

Mor Oliviagården

Ronneby

 

Det finns ingen som skildrar gräset så intensivt glödande som hon. Det finns ingen som kan skapa bilder av marken och havet och himlen liv som hon. Att se hennes bilder är som att ta emot naturens hela varma ande i ett enda ögonblick där den ligger och väntar och väntar på dig inhöljd i gräset.

Det är om konstnären Kjerstin Dahlén-Lundgren jag talar, som nu ställer ut på Mor Oliviagården i Ronneby, det är om hennes långa mer än sextioåriga konstnärskap.

Kjerstin Dahlén-Lundgren föddes år 1913 i Norrköping. Hon växte upp i Karlskrona. En spännande morfar, som var en mycket skicklig träsnidare inspirerade henne mycket, också med sin svarta spirituella skönskrift, som han skapade. Han älskade skönheten.

"Med hela sitt sätt att vara har han fått mig att se allt det som är vackert", berättar Kjerstin Dahlén-Lundgren för mig.

Vid sexton års ålder börjar så Kjerstin Dahlén-Lundgren studera konst. Först på kvällskurser och senare på den tvååriga dagskursen vid Karlskrona Stads Lärlings- och Yrkesskolor, som då var en stor inspirationskälla för staden. I fem år studerar hon sedan måleri, textil och bokkonsthantverk på Konstfackskolan i Stockholm, som åren 1931-1936 var två skolor; Tekniska Skolan och Högre Konstindustriella skolan.

Samma år som Kjerstin Dahlén-Lundgren är färdigutbildad vinner hon 1:a priset i en gobelängtävling. Det öppnar vägen för henne, att få en anställning som konstnär. Hon blir utställningsproducent vid Hantverket, på Stockholms Stads Hantverksförening som då ligger vid Brunkebergstorg. (Numera, har Hantverket återuppstått efter många år och finns på Götgatan 63.)

Kjerstin Dahlén-Lundgren hinner med att producera många utställningar, innan hon 1939 vid krigsåret väljer att flytta tillbaka hem till Karlskrona igen för att bilda familj. Hemmet, familjens skötsel och hennes verksamhet som teckningslärare, vid Chapmanskolan i Karlskrona åren mellan 1950 - 1979, får nu gå före allt.

Det är först på 1960-talet, som hon kan börja måla i större skala igen. Då börjar hon måla ute i markerna. Tidigt om morgonen går Kjerstin Dahlén-Lundgren ut. Hon sätter sig ned på marken eller som hon säger, "klättrar upp på stenarna", där breder hon ut det tjocka akvarellpapperet, schollerpapperet och alla akvarellfärger och ibland också pastellkritorna.

"Jag målar allt ute på plats för motivets skull, säger hon. "Jag måste känna, jag måste fånga ljuset, havet och himlen. Jag kan inte finna lusten, utan att se motivet framför mig och försöka fånga det i ögonblicket", berättar Kjerstin Dahlén-Lundgren.

Akvareller, målar konstnären ute under bar himmel. Ibland använder hon gouache, täckfärg, när motiven fordrar större tyngd. Pasteller, skapar konstnären oftast hemma i sin ateljé. Där provar hon med att förändra akvarellmotivens bilder för att få nya bilder och nya idéer. Eller så skapar hon pasteller "kanske ute vid kvällsljuset".

Efter sex-sju timmar vid Utlängan, Stenhamn, Dragsö, Kallinge, Österlen, Ven eller vid något annat skönt vatten återkommer konstnären mycket trött med en målning och kanske en idé till nästa bild för nästa dag.

Kjerstin Dahlén-Lundgren är en av våra skickligaste naturskildrare, det ser jag nu. Hon är nog den enda konstnären i Sverige som verkligen kan skildra vädrets tusentals olika växlingar. Jag är säker på att SMHI skulle kunna tala om exakt vid vilken tid på dygnet det är, vid vilken plats på väderkartan och vilket år dessa målningar är skapade. Så rikt skildrar hon vädrets och naturens alla processer, att det blir som om hon skildrade naturens hela ande.

Se bara på hennes verk "Överraskad av oväder" som är skapat i Skillinge: Där är fiskarnas nät uppsatta och väntar nästan kusligt på de mörka tjocka ovädersmolnen som nu drar starkt upp som en jättefågel över himlavalvet. Gräset, det ljusa strandgräset, burrar ihop sig som virade slöjor för att skydda sig själv och jorden för det våldsamma regnet som snart skall börja falla. Så, långt därborta ser jag de vita båtarna som strävar där ute för att hinna in till säkerheten med sin fångst och sina liv.

"Att måla, är mitt stora intresse", säger Kjerstin Dahlén-Lundgren. "Jag tänker hålla på så länge jag bara kan gå på mina ben. En dag utan att jag har tagit i en pensel, är ingen riktig dag", säger hon när vi går ut i solen.


ALJA SKIRGÅRD

                                               Tillbaka till Blekingekonstnärer


Alja Skirgård © 2017 • Konkretion och utveckling

Alja Skirgård  kulturskribent, estetisk  och filosofisk rådgivare