Tänkvärda starka collage
Christina Gieseke-Östberg
Strandgården
Karlskrona
Tonerna av en ren klingande gitarr, möter vernissagebesökaren på Strandgården i Karlskrona. Det är Bellmans berättelser om gamle Mollberg, och Arne i Boras; om Ella på Knäppla, som stiger ur en vaken röst och kryssar lagom stilla mellan bilderna. Det är trubaduren Åke Larsson som sjunger så väl på konstnär Christina Gieseke-Östbergs utställning.
Christina Gieseke-Östbergs collage framträder som om de vore komna ur himlen skapade ur olika blåheter, fast med gåvor ur jordiska gömmor: Här finns en fibulafågel från 700-talet, ett kors från 1100-talet och ett smycke från 900-talet i sina rektangulära miljöer, skapade av hundratals tjocklekar av olika papper, av bladguld, trådtunt tyg och tjock säckväv.
Det är Uppåkra fornfynd där utanför Lund, och gamla handskrifter och notskrifter från flera sekler, som konstnären har arbetat in i sina verk. Det är som om det vore hela delar av tidslager hon ville skildra: Kanske hur de lägger sig som tunna genomskinliga murar intill varandra, bara synliga för den som vill se, bara öppna för den som är närvarande.
Ett starkt politiskt svar till Stig Malm finns här också. Ja, vad var det han sa nu? Minns du fadäsen, som kunde komma ur en enda herres mun?
Konstnärens svar heter i alla fall "Stim". Bilden är skapad i collage och är fylld av starka, sköna, respekterade kvinnor från 1300-talet och framåt: Det är den Heliga Birgitta, Drottning Kristina, Munch och Zorns bortglömda kvinnor, Antonia Axelsson Jonsson, Mia Farrow och många flera komna som om de vore tagna direkt ur det röda mörkret - ur stark passion och stark handlingskraftighet.
Det är som om den bilden ger starka ljud ifrån sig. Alla Christina Gieseke-Östbergs collage i akvarell och olja, ger en samlad styrka som knappast går att efterhärmas. Det finns en kraftfullhet som påminner om de tidiga mästarnas: Picassos och Braques nästan brutala collage.
Konstnären skapar i grafik också. Här finns färgetsningar, collografi och intressant torrnål; här ristar konstnären direkt i plåten med en spetsig nål - och berättar om världen, mörkret och anden - om träden och det obefolkade landskapet.
Christina Gieseke-Östberg föddes 1938. Hon växte upp i Ronneby. Där fick hon sina första kunskaper i oljemåleri av Bo Carlander. Hon inspirerades redan tidigt av sin farbror, konstnären Wilhelm Gieseke. På Gerlesborgskolan studerade hon för Arne Isaksson och grafikern Kerstin Abraham-Nilsson.
Nu verkar Christina Gieseke-Östberg inom två yrken: Konstnärens och läkarsekreterarens, precis som många konstnärer måste göra för att kunna stå fria.
Sällan har jag upplevt så starka bilder !
ALJA SKIRGÅRD
Tillbaka till Blekingekonstnärer