Skira starka former
Heléne Anderson
Boverket
Karlskrona
Starkt enkelt, på upphöjd fot, har ett löv fastnat i svart glasyr. Formen är rak, exakt och öppen. Inspirationer från de gamla kinesiska och japanska kulturerna uppenbaras i en unik välarbetad form. Så framträder konstnärens och keramikerns Heléne Andersons verk som äntligen finns att skåda på Boverket i Karlskrona.
Skålar, kärl och väggskulpturer, främst i stengods, står inramade bland fantastiska höga blekingebroderier av Ann Kjellertz.
Här finns kinesiska och japanska influenser, ja med öppna skålar, som skulle kunna samla dagg från en större del av himlen, tunt drejade.
Det finns grova kärl, där konstnären vågar en lekfullhet, som i den gröna bullriga "Kanna" med sin ojämna rundning, sitt stora handtag och innerglasyr i koboltblått.
Mycket funktionellt och spännande unikt ! Det kan sägas om allt som Heléne Anderson skapar.
Det verkar, som hon har börjat i de gamla kulturerna, och sedan av lärdomen som hon tagit till sig verkligen vågar sin eget specifika design.
"Jag använder aldrig samma form", berättar hon. "När jag sätter mig och drejar kan jag ha en tjugokilosklump. Det gör, att allt blir unikt. Ingenting görs exakt likadant. Jag jobbar mentalt, både med formen och glasyren. Jag ser bilder och möjligheter, i princip i allting", berättar hon. "Helst vill jag att alla föremål skall vara en njutning för ögat".
Glasyren är också verkligen suverän i Heléne Andersons verk. Samverkan i formen, kärl och glasyr, är mycket nära och gediget fantasifull.
I det klassiska unika anslaget, kan vi känna igen Heléne Andersons keramik. Men sist och inte minst också i den generösa humorn som alltid finns där.
En fågel som tittar rakt ned i skålen. Och säger jag rakt ned, så är det rakt. En grön krokodil ligger skönt och njuter i den exakta skålen, precis passande för en lekfull liten krokodil, som aldrig tänker ge sig därifrån. Ormen som slingrar sig runt sin egen kruka, både som handtag och gäckande dekor.
Mycket går att berätta om konstnären och keramikern Heléne Anderson. Det går säkert att skriva hela böcker. Men här är någonting: Hon föddes 1951 och växte upp på Björkholmen i Karlskrona med föräldrar som skapade i både tyg och trä. Ön Hasslö har varje sommar varit hennes hem, där hon nu har egen verkstad och ateljé.
Konstnär, keramiker och polisinspektör är hennes yrken. Hon har haft krukmakeri i Lund, och tilldelats Lunds Stads Kulturstipendium två år i rad. Undervisat har hon, i färg och form. De absolut två sista åren, i den anrika porslinsfabriken Gustafsbergs historia har hon verkat som assistent till formgivare som Lisa Larsson och Berndt Friberg, men också som egen formgivare till slut.
Några kommande projekt för Heléne Anderson - är att vara utställningskommissarie för "Kulturen som ett redskap", det är en utställning som har skapas av Polismyndigheten i Stockholms län i samband med Kulturhuvudstadsåret, att bygga upp en fullständig keramikverkstad i sin dotters skola, i nära samverkan med elever och lärare, att skapa en separatutställning för Mor Oliviagården i Ronneby, som just nu är de enda i Blekinge som säljer hennes verk. Och mycket mer finns att berätta ur hennes digra agenda.
Gå till Boverket och njut av Heléne Andersons klassiska verk och se hennes humor!
ALJA SKIRGÅRD
Tillbaka till Blekingekonstnärer