Start
 

 
Konst- och litteraturkritik
 

 
Tio gyllene regler
  
 

 
Dikt och prosa  
 
 

 
Bilder   
 
 

  
Animapedagogiken
 
 

 
Biografi
 
 

 
Kontakt
 
 


 

 

 

 

Fantastisk Konstruktion


Harry Loontjens

Båtsmanskasernen

Karlskrona

 

Allra längst in i den stora grå pelarsalen i konstmuseets trähus, på Båtsmanskasernen i Karlskrona, finns kortväggen fylld av spännande dragande bilder. Särskilda konstruktioner, som vänder sig och förändras i ett eget självständigt liv, som hela tiden lever, det är ädelsmidaren Harry Loontjens kontrastrika fascinerande bilder skapade i blandteknik.

På rispapper och vanligt papper, med blyerts, tusch, kulspets, kol och krita bygger konstnären upp sina teckningar och sitt måleri. Det är sinnrika konstruktioner som går in och ut ur fantasins osynliga strukturer.

I abstraktioner och konstruktioner, ja nästan scenografiskt får vi se in i något som kan tolkas som naturens genomskärning. Vi får möta verkligheten både över och under jord, som om naturen vore delar av en skulpterad konstruktion, där jordens innersta ges oändligt många former.

Harry Loontjens bilder, verkar bära fram en livlig börda, med många fyllda tecken, som vilken dag som helst kan börja tala när någon enda av oss är beredd att dechiffrera.

Harry Loontjens föddes 1946. Vid 16 års ålder började han studera på Gerrit Rietveld Akademin i Amsterdam, berättar han för mig. Teckning blev hans stora intresse. Men lärarna tvingade den unge konstnärseleven att först välja ett annat ämne. Det blev ädelsmide och design. Under sjutton år sedan arbetade han med smidet, "fast under hela den tiden fanns en längtan till teckning och grafik".

Plötsligt upphörde Harry Loontjens med all konstnärlig verksamhet. Han började arbeta i skogen i stället med skogsavverkning, berättar han vidare. 1986 sluter sig cirkeln runt omkring honom igen.

Äntligen, efter alla år i skogen, kunde han börja arbeta med skulptur och efter alla år kunde han börja teckna.

Harry Loontjens visar hur konstruktioner lever i varje form som existerar och utan konstruktionen vore formen intet.


ALJA SKIRGÅRD

Tillbaka till Blekingekonstnärer

 

Alja Skirgård © 2024 • Konkretion och utveckling

Alja Skirgård  kulturskribent, estetisk  och filosofisk rådgivare