Alla barn, varje människa
Alla barn föds med en egen färdig
exakt struktur för personligheten.
Det är deras rätt att bli speglade den.
Alla barn föds med ett vetande
med kunskaper begreppsbildning
inom sig - odefinierat ännu så länge
tills någon eller något
speglar dess kunskap.
Alla barn har rätt - att lära sig
och utvecklas - och växa
till en egen auktoritet.
Den som säger något annat
talar inte hela sanningen.
Det respekterande mötet
är det viktigaste
i en undervisningssituation.
För att komma dit
måste läraren vara i en längtan
att nå fram med sig själv
och sin kunskap.
Men det räcker inte.
Hon eller han måste äga viljan
att möta eleven.
Det räcker inte heller.
Läraren måste vara i närvaron:
Fysiskt - med sin kropp
psykiskt - med alla sina sinnen
socialt - med sin härkomst
och sist men inte minst
själsligt - med hela sitt väsen.
Och så - vägleda eleven
till samma sak.
Då kan kunskapsöverföring ske.